Nejčastější otázky k filtrům pevných částic


Jak poznám, zda je moje vozidlo vybaveno filtrem pevných částic, nebo by mělo být?

Filtrem pevných částic jsou vybaveny všechny vozy Škoda s dieselovými motory plnící emisní normu EURO5 a EURO6, stejně jako některé vozy s normou EURO4. Orientačním bodem je do jisté míry rok výroby 2009 (zavedení normy EU5). Pro přesné určení, zda je váš vůz z výroby vybaven filtrem pevných částic, prosíme kontaktujte svého autorizovaného servisního partnera Škoda a sdělte VIN vašeho vozu.

Co je DPF a z čeho se skládá?

Filtr pevných částic je komplexní a výrobně náročný díl, který pro maximální funkčnost a dlouhou životnost spoléhá na sofistikovaná konstrukční řešení a výrobní procesy. DPF je součást výfukového traktu vozu a společně s oxidačně-redukčním katalyzátorem se stará o čištění výfukových plynů. Jeho úkolem je zachytávání pevných částic (lidově „sazí“) a jejich likvidace tak, aby se mikročástice nedostávaly do ovzduší. Cykly vypalování částic ve filtru se řídí pokyny řídící jednotky na základě informací ze senzorů vozu. Filtry pevných částic se skládají z pouzdra se vstupem a výstupem výfukových plynů a konektory pro senzoriku. V pouzdře se skrývá samotné těleso filtru (tzv. vložka). Vložku filtrů Škoda tvoří precizně vyrobená voštinová struktura z karbidu křemíku, která zajišťuje optimální propustnost filtru při maximální filtrační schopnosti, dlouhodobě odolává vysokým teplotám a zajišťuje bezproblémovou a dlouhou životnost filtru. Vnější část Škoda Originálních DPF je vyrobena z nerezu. DPF Škoda obsahují také komponenty z drahých kovů včetně platiny a paladia, které zajišťují maximální efektivitu čištění spalin prostřednictvím katalyticky-redukční reakce.

Jak DPF funguje a jak poznám, že na mém voze je nefunkční?

Filtr pevných částic je ve své podstatě opravdu filtr, byť velmi sofistikovaný. Lze si jej představit jako síto, které zachytává nečistoty. Stejně jako jakékoli jiné síto se odfiltrovaným materiálem postupně zanáší. Proto jsou DPF vybaveny systémem regenerace, který na základě informací o zaplnění filtru vyvolá v nitru filtru vysokou teplotu (cca 650 °C), při níž zachycené částice shoří a filtr uvolní pro další činnost. Každé palivo obsahuje minimální množství nespalitelných částic, které se ve filtru usazují. Kvalitní DPF však s tímto faktem ve své konstrukci počítá a zaručuje dlouho životnost. Škoda varuje před používáním nekvalitních paliv a motorových olejů, které mohou obsahovat vyšší procento nespalitelných částí (např. popela), jimiž se filtr postupně zanáší. Ucpaný, nebo jinak neprůchozí filtr se může projevit ztrátou výkonu, případně až přechodem vozu do nouzového režimu a rozsvícením kontrolky emisních systémů na palubní desce. Filtr s odstraněnou nebo poškozenou vložkou, případně zcela odstraněný zapříčiní viditelně zvýšenou produkci sazí z výfuku - kouřivostí, zvláště pak při razantnějších požadavcích na akceleraci. Pro přesnou diagnostiku se prosíme obraťte na vašeho autorizovaného servisního partnera Škoda.

Mám odstraněn filtr pevných částic. Co všechno kromě DPF musím pro správnou funkčnost opravit / vyměnit / doplnit pro vrácení vozu do homologovaného stavu?

Rozsah servisních úkonů může být individuální u každého vozu, proto doporučujeme nejdříve navštívit autorizovaného servisního partnera Škoda. Ten dokáže určit rozsah potřebných servisních zásahů. Pokud byl filtr pevných částic zcela demontován, může být s jeho instalací spojena také montáž dalších komponent v závislosti na rozsahu neautorizovaného zásahu do emisních a elektronických systémů vozidla – typicky např. senzor diferenčních tlaků a úprava softwaru řídící jednotky.