EU usiluje o vytvoření energetické unie se společnou a na budoucnost orientovanou politikou v oblasti klimatu. Palivová efektivita, a tedy i efektivita pneumatik přispívajících k nízké spotřebě paliva, jsou důležitými faktory klimatické a energetické politiky do roku 2030. Nový štítek o pneumatikách zavedený v EU Vám poskytne lepší orientaci a usnadní Vaše nákupní rozhodnutí.
Informace o pneumatikách podle nařízení (EU) č. 2020/740
Informační štítky s údaji o pneumatikách uvádějí různé typy pneumatik, které mohou být namontovány na Vaše vozidlo při jeho výrobě. Vezměte prosím na vědomí, že Vám nemůžeme předem sdělit, jaký konkrétní typ pneumatiky (ze zobrazeného výběru) bude namontován na konkrétní vozidlo, a nebudete si moci vybrat konkrétní typ pneumatiky. Veškeré zobrazené informace o pneumatikách poskytuje třetí strana a nemůžeme zaručit jejich přesnost – pokud máte jakékoliv dotazy týkající se specifikací pneumatik, obraťte se na svého místního partnera Škoda.
Za tímto účelem usiluje EU mimo jiné o snížení emisí CO2 ze silniční dopravy. Použití pneumatik přispívajících k nízké spotřebě paliva může tuto misi podpořit, a tím snížit emise CO2 ze silniční dopravy.
Abyste měli k dispozici srovnávací informace o palivové efektivitě, bezpečnosti a hlučnosti pneumatik před tím, než si nějaké pořídíte, vylepšuje EU označování pneumatik. Nařízením (EU) č. 2020/740 zavádí EU od 1. května 2021 nový štítek pro pneumatiky platný v EU.
Nový štítek pro pneumatiky platný v EU představuje základní údaje pro informované rozhodnutí ohledně pneumatik přispívajících k nižší spotřebě paliva. Nové označení pneumatik umožňuje porovnávat příslušné informace. Spotřebitelé mohou těžit z toho, že sníží náklady a emise CO2, a zároveň učiní ekologické nákupní rozhodnutí.
Třída palivové efektivity resp. účinnosti pneumatik se liší v závislosti na jejich valivém odporu a pohybuje se mezi následujícími stupni: „A“ jsou nejúčinnější a palivo nejvíce šetřící pneumatiky, „E“ jsou nejméně palivově efektivní pneumatiky, a proto automobily opatřené takovými pneumatikami spotřebují nejvíce paliva.
Hladina vnějšího hluku vydávaná pneumatikou se měří v decibelech (dB) a udává se číslem. Dále je hlučnost pneumatik rozdělena do tří úrovní: A, B a C.
Třída přilnavosti na mokrém povrchu poskytuje informace o brzdných vlastnostech pneumatiky za mokra a pohybuje se od „A“ (nejvyšší bezpečnost) do „E“ (nejmenší bezpečnost).
Pneumatiky označené tímto symbolem jsou vhodné pro použití při extrémních sněhových podmínkách.
Pneumatiky označené tímto symbolem jsou určeny pro povrchy vozovek s vrstvou ledu nebo se souvislou tvrdou sněhovou pokrývkou. Používání pneumatik určených pro led za méně obtížných povětrnostních podmínek (např. za mokra nebo při vyšší teplotě) může vést k neoptimálnímu výkonu, zejména pokud jde o přilnavost za mokra, ovládání vozidla a opotřebení pneumatik.
Spotřebu paliva lze výrazně snížit stylem jízdy, který bude ohleduplný k životnímu prostředí. Pro zlepšení palivové efektivity a přilnavosti za mokra je důležité pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.