Po druhé světové válce bylo československé hospodářství poznamenáno procesem znárodnění. Výrobní závody v Kvasinách a Vrchlabí se staly součástí firmy. Začalo období socialismu, které zcela změnilo směr československého automobilového průmyslu.
Automobilové závody jsou restrukturalizovány pod novým jménem AZNP (Automobilové závody národní podnik). Zahájena výroba modelu Škoda 1101, kterému se podle nejčastěji používané karoserie začalo říkat „Tudor“.
Škoda vyhrává pohár prezidenta v závodu na 1000 kilometrů Montevideo – Melo – Montevideo.
S neprůstřelným vládním speciálem VOS končí na dlouhou dobu výroba vozů střední a vyšší třídy v Mladé Boleslavi.
Škoda představuje sedan 1200. Novinkou je celokovová karoserie místo dosavadních kombinovaných konstrukcí ze dřeva a plechu. Pontonová karoserie se v celé Evropě prosazuje až koncem 50. let.
Na trh přichází Škoda 440 Spartak.