Škoda Auto na výstavě Rétromobile

5. února 2025

Automobilka Škoda slaví na výstavě Rétromobile své 130. výročí velkolepou expozicí

Oslavu 130letého výročí pojala automobilka Škoda na prestižní výstavě klasických vozů Rétromobile velkoryse. Společně s importérem Škoda France vystavujeme v Paříži celkem 16 exponátů, které svým rokem výroby zasahují do třech století a promyšleně tak prezentují její pestrou a bohatou historii. Rétromobile je jednou z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů, kterou v průměru navštěvuje 130 000 mezinárodních návštěvníků.

Automobilka Škoda si připomíná 130 let své existence ve velkém stylu. Na výstavišti Porte de Versailles v Paříži, kde se koná 49. ročník prestižní výstavy klasických vozů Rétromobile, Škoda zdvojnásobila svou výstavní plochu na 500 m2. S počtem 16 vystavených vozů je zde vystaveno více vozů, než kdykoliv předtím a návštěvníci mají vzácnou příležitost prohlédnout si široký průřez vývojem společnosti.
 
Od dvou kol ke čtyřem: první roky působení
Na výstavě Rétromobile mohou návštěvníci sledovat kořeny značky prostřednictvím repliky jízdního kola L&K Slavia z roku 1897, doplněné dvěma historickými motocykly: L&K BZ z roku 1903, který byl poháněn jednoválcovým motorem o objemu 331 cm3 a dosahoval maximální rychlosti až 60 km/h, zatímco dvouválcový závodní speciál L&K CCR z roku 1905 odráží další pokrok společnosti v oblasti motocyklové techniky.
K oslavě jubilea nesmí chybět ani první automobil značky Škoda: Vůz L&K Voiturette A, který se představil 29. října 1905, byl vybaven dvouválcovým motorem o objemu 1 005 cm³ a výkonem 7 koní, což mu umožňovalo dosáhnout rychlosti až 40 km/h.
 
Zlatá éra: 20. a 40. léta 20. století
Vystavený vůz L&K Škoda 110 z roku 1929 je zástupcem období těsně po spojení automobilky Laurin & Klement s plzeňským koncernem Škoda v roce 1925, které vedlo k postupnému přejmenování jejích vozů. Dalším výrazným exponátem je Škoda Popular Sport Coupé z roku 1934, unikátní závodní automobil z limitované série pěti kusů, nedávno jej získalo Škoda Muzeum do své sbírky. Tuto část výstavy doplňuje Škoda Rapid OHV z roku 1940 a jeho sourozenecký model vůz Popular, s aerodynamickou karoserií a maximální rychlostí až 110 km/h.
 
Poválečná praktičnost, vítr ve vlasech, rarita do terénu i filmová hvězda
Čtveřice vozů z druhé poloviny 20. století nabízí rozmanitý pohled na vývoj značky Škoda. Škoda 1201 STW byla vyráběna v mnoha karosářských verzích – včetně sanitního provedení, na výstavě zastoupena v barvě služebního vozu z roku 1958. Škoda Felicia z roku 1961 s čtyřválcovým motorem 1089 cm3 a výkonem 50 koní se stala ikonou elegance 60. let a dosahovala rychlosti až 130 km/h. Dalším modelem, který čeká na návštěvníky stánku Škoda, je robustní užitkový vůz Škoda Trekka, vyráběný na Novém Zélandu v letech 1966-1973 s využitím mechanických komponentů z vozu Škoda Octavia Super. Výběr uzavírá jedinečný Škoda 110 Super Sport „Ferat“ z roku 1981, model vytvořený na zakázku speciálně pro kultovní český horor Upír z Feratu.

Moderní éra i elektrická budoucnosti
Modelová řada Škoda 21. století je reprezentována pěti modely. Škoda Octavia WRC (2003) zdůrazňuje dlouhodobé angažmá značky v motorsportu, zatímco Škoda Superb Tour de France z roku 2005 odráží její úzké vazby na profesionální cyklistiku. Škoda Yeti Extreme Concept představený v roce 2014, vznikl jako tuningový showcar. Současnou produkci české automobilky v Paříži zastupují elektromobily Škoda Enyaq a zcela nový Škoda Elroq.
 
Rétromobile: prvotřídní oslava automobilového dědictví
Výstava Rétromobile se koná na výstavišti Paris Expo Porte de Versailles ode dneška, středy 5. února, do neděle 9. února. Jako jedna z nejprestižnějších světových výstav klasických automobilů přitahuje přibližně 130 000 mezinárodních návštěvníků, mezi nimiž jsou jak nadšenci, tak profesionálové z oboru. Škoda je pravidelným účastníkem této akce – v loňském roce si automobilka připomněla 90. výročí modelu Škoda Superb speciální expozicí.
 

Pro více informací navštivte Škoda Storyboard:

Novinky a tiskové zprávy