Vynikající hospodářské výsledky a zaměření se na přání zákazníků
Škoda Auto prokázala v prvních šesti měsících roku 2024 značnou finanční sílu. Provozní zisk vzrostl na 1,149 miliardy eur (+26,1 %) a rentabilita tržeb dosáhla 8,4 % (před rokem: 6,6 %). Klíčem k tomuto úspěchu je nejrozsáhlejší produktová řada v historii značky nabízející to nejlepší z kategorie vozů se spalovacími motory i s elektrickým pohonem. Díky tomu meziročně vzrostly dodávky po celém světě o 3,8 % na 448 600 vozů.
Během prvního pololetí byly na trh uvedeny nové generace vozů Superb a Kodiaq i modernizovaná provedení řad Scala, Octavia a Kamiq. Za pozornost stojí zejména úspěch nejprodávanějšího modelu Octavia: dodávky zákazníkům meziročně vzrostly o 24,1 %.
Plně elektrický model Enyaq se navzdory nestálé situaci na trhu drží mezi nejžádanějšími elektromobily v Evropě a mimořádného úspěchu dosáhl v Německu, kde jeho dodávky zákazníkům vzrostly o 22,4 % na 9 600 kusů.
Strategií značky Škoda je vycházet vstříc potřebám zákazníků. Ti mohou vybírat z historicky nejširší a nejnovější modelové nabídky a mezi moderními konvenčními jednotkami, mild-hybridním pohonem, plug-in hybridním ústrojím nové generace, které vozům Superb a Kodiaq zvýšilo dojezd čistě na elektřinu přes 100 km, nebo plně elektrickým pohonem.
Historický milník: Škoda Auto 4. nejprodávanější značkou v Evropě
Automobilka si v rámci strategie Next Level Strategy 2030 vytkla za cíl umísťovat se mezi pěti nejprodávanějšími značkami v Evropě. Škoda Auto tento záměr v prvním pololetí překonala a dosáhla historicky nejlepšího výsledku na evropském trhu2 dosažením čtvrté příčky mezi nejprodávanějšími značkami v Evropě.
Na tomto úspěchu se podílí důsledná orientace na potřeby zákazníků v jednotlivých regionech. Největší absolutní přírůstky zaznamenaly Německo (91 100 vozů; +13 800), Polsko (31 500; +4 300), Francie (21 500; +3 800) a Spojené království (37 600; +3 400). Mimořádně příznivý je také růst v jihoevropských zemích, jako je Chorvatsko (5 500; +2 100), Španělsko (17 500; +1 900) a Itálie (19 300; +1 800). Významný je vývoj v Turecku (18 800; +1 300).
Rekordní výsledky v Německu
Dodávky vozů Škoda zákazníkům v Německu za první pololetí vzrostly o 17,8 %, což upevnilo pozici celosvětově největšího trhu české automobilky. I zde Škoda zaznamenala historický posun na 4. příčku s tržním podílem 6,2 %, což na velmi náročném a konkurenčním odbytišti představuje vynikající výsledek. Statistiku pozitivně ovlivnily zejména dodávky v červnu, kdy Škoda dosáhla historicky nejlepšího, druhého místa v registracích. Největšími trhy podle počtu dodaných vozů za první pololetí jsou dále Česká republika (41 300 vozů), Spojené království (37 600), Polsko (31 500) a Francie (21 500).
Pokračující elektrifikace a větší dostupnost: plně elektrické modely Elroq, nový Enyaq, Škoda Epiq a projekt „Small BEV“
Škoda Auto dále rozšíří svoji nabídku elektromobilů. Již letos na podzim představí nový model
Elroq, náležející do kategorie kompaktních SUV, která je objemově největším dílčím segmentem trhu v Evropě. Nové SUV je díky výraznému vzhledu prvním modelem značky Škoda, který si osvojuje nový designový jazyk Modern Solid, a posouvá tak design exteriéru elektrických modelů Škoda ještě dál. Díky kompaktním rozměrům a dojezdu více než 560 km v režimu WLTP je rovněž ideálním společníkem každodenních objevitelů pro jízdy ve městě i mnohem dále.
Na jaře automobilka odhalila designovou studii dalšího ze šesti nových elektromobilů, které uvede na trh v nadcházejících letech: městský crossover
Škoda Epiq bude stát okolo 25 000 eur, tedy 625 000 Kč. Příští rok automobilka představí nový Enyaq, nástupce prvního elektrického SUV značky Škoda. V roce 2027 odhalí malý elektromobil, který vznikne v rámci koncernové skupiny objemových značek Brand Group Core.
Škoda Auto Group1) – Klíčové hospodářské ukazatele v prvním pololetí 20242)
| | | | leden-červen 2024 | leden-červen 2023 | změna |
Dodávky zákazníkům | | vozů | | 448 600 | 432 200 | +3,8% |
Výroba3) | | vozů | | 547 400 | 535 200 | +2,3% |
Odbyt4) | | vozů | | 547 700 | 545 500 | +0,4% |
Tržby | | mil. eur | | 13 652 | 13 748 | −0,7% |
Provozní výsledek | | mil. eur | | 1 149 | 911 | +26,1% |
Rentabilita tržeb | | % | | 8,4 | 6,6 | – |
Investice | | mil. eur | | 823 | 919 | −10,4% |
Čistý peněžní tok | | mil. eur | | 1 408 | 597 | +135,8% |
1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a. s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini.
Celosvětové dodávky vozů v prvním pololetí 2024 ve vybraných prodejních regionech:
Prodejní region | | | leden–červen 2024 | leden–červen 2023 | změna |
Západní Evropa | | | 260 100 | 236 900 | +9,8% |
Německo (největší trh) | | | 91 100 | 77 300 | +17,8% |
Střední Evropa | | | 95 800 | 92 800 | +3,3% |
Česká republika | | | 41 300 | 43 900 | −6,0% |
Východní Evropa | | | 24 400 | 22 600 | +7,7% |
Čína | | | 7 100 | 12 800 | −44,3% |
Indie | | | 16 000 | 23 800 | −32,6% |
Celkem na světě | | | 448 600 | 432 200 | +3,8% |
Dodávky vozů Škoda zákazníkům v prvním pololetí roku 2024
(v kusech, zaokrouhleno, po modelech; změna v % oproti stejnému období roku 2023):
Model | leden–červen 2024 | změna |
Škoda Octavia | 121 300 | +24,1 % |
Škoda Kamiq | 61 100 | +4,7 % |
Škoda Fabia | 56 800 | +17,5 % |
Škoda Karoq | 53 000 | +0,7 % |
Škoda Kodiaq | 51 100 | −9,0 % |
Škoda Superb | 30 600 | −11,5 % |
Škoda Enyaq | 29 400 | −5,9 % |
Škoda Scala | 29 100 | −6,2 % |
Škoda Kushaq | 8 400 | −33,5 % |
Škoda Slavia | 7 800 | −17,6 % |
1) Hodnota 448 600 vozů zohledňuje celosvětové „dodávky zákazníkům“ coby nejpřesnější údaj odrážející prodané automobily značky Škoda koncovým zákazníkům, zaokrouhlený na celé stovky. Vedle toho automobilka zveřejňuje „výrobu“ ve svých závodech a dále „odbyt“, tedy předání vozů prodejním společnostem na jednotlivých trzích. Více v poznámkách pod přehledy na dalších stranách.
2) Podle oficiální statistiky registrací Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA); zahrnuje země EU27, Island, Norsko, Spojené království a Švýcarsko.