Rostoucí dodávky nových vozů, vynikající hospodářské výsledky
Škoda Auto dodala zákazníkům v roce 2023 celkem 866 800 vozů, což je o 18,5 procenta více než v předchozím roce, přičemž plně elektrický model Enyaq zaznamenal zdaleka největší nárůst ze všech modelů Škoda, a to meziročně o 52,1 procenta. Finančně dosáhla skupina Škoda Auto v roce 2023 rekordních tržeb ve výši 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 mld. eur; +26,2 %). Společnost výrazně zvýšila svůj provozní výsledek o 182,3 % na 1,8 mld. eur (2022: 628 mil. €). Rentabilita tržeb byla také vyšší než vloni, a to 6,7 % (v roce 2022 činila 3 %). Škoda Auto tohoto výsledku dosáhla navzdory náročnému tržnímu prostředí, geopolitickým nejistotám, rostoucím cenám materiálů a surovin a klesající kupní síle. Automobilka využije tento základ k dalším rozsáhlým investicím do svého rozvoje v budoucnosti.
Škoda Auto Group1) – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 20232)
| | | | 2023 | 2022 | změna |
Dodávky zákazníkům | | vozů | | 866 800 | 731 300 | 18,5 % |
Dodávky zákazníkům, bez Číny | | vozů | | 844 000 | 686 700 | 22,9 % |
Výroba3) | | vozů | | 1 006 800 | 862 000 | 16,8 % |
Odbyt4) | | vozů | | 1 056 000 | 862 600 | 22,4 % |
Tržby | | mil. eur | | 26 536 | 21 026 | 26,2 % |
Provozní výsledek | | mil. eur | | 1 773 | 628 | 182,3 % |
Rentabilita tržeb | | % | | 6,7 | 3 | |
Rentabilita tržeb bez Ruska5) | | % | | 7,5 | 6,2 | |
Investice | | mil. eur | | 1 913 | 2 009 | -4,8 % |
Čistý peněžní tok | | mil. eur | | 938 | 489 | 91,8 % |
1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.
5) V květnu 2023 koncern Volkswagen završil prodej svých aktiv ve společnosti OOO Volkswagen Group Rus společnosti OOO Art-Finance, podporované ruským prodejcem Avilon.
Obsáhle modernizované atraktivní modelové portfolio
Těchto hospodářských výsledků bylo z velké části dosaženo díky modernímu modelovému portfoliu, které tvoří nejširší nabídka modelů a pohonných jednotek v historii značky Škoda. Součástí jsou čistě elektrické modely, vozy s plug-in a mild hybridním pohonem i vysoce efektivními spalovacími motory. Škoda v uplynulém roce komplexně modernizovala svoji stávající modelovu nabídku. Vylepšené kompaktní modely Scala a Kamiq doplnily nové generace vrcholných modelů Superb a Kodiaq, které navazují na své úspěšné předchůdce. Výroba vozu Superb se z Kvasin přesunula do závodu značky Volkswagen v Bratislavě, kde se nyní vyrábí na stejné lince jako Volkswagen Passat, což zajistilo značné synergické efekty v rámci skupiny objemových značek koncernu Brand Group Core.
V roce 2023 došlo k významnějšímu zaměření na digitalizaci a orientaci na zákazníka
Budoucí úspěch v oblasti automobilového průmyslu jde ruku v ruce s důsledným vývojem softwaru. V roce 2023 došlo k přejmenování pražského inovačního centra na Škoda X, které lépe odpovídá zaměření na vývoj i zavádění zákaznicky orientovaných inovativních prvků do vozů Škoda. Oznámeno bylo zavedení chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci do automobilů značky Škoda a společnost představila mimo jiné digitální služby Pay to Park, Pay to Fuel a také Digitální certifikát. Česká automobilka bude usilovně pokračovat ve zvolené cestě v oblasti digitalizace a v příštích letech bude nadále investovat do digitálních služeb, konektivity a pokročilého strojového učení.
Úspěšný rozvoj strategie internacionalizace
Vedle probíhajících investic do strategických oblastí Škoda Auto neustále rozšiřuje svou globální působnost na rychle rostoucích trzích, aby si zajistila úspěch v dlouhodobém horizontu. V roce 2023 Škoda Auto zahájila působení na slibně se rozvíjejícím vietnamském trhu a převzala strategickou odpovědnost v širším regionu ASEAN i za další koncernové značky skupiny Brand Group Core. Vietnam zároveň slouží jako brána do dalších zemí v této oblasti. Kromě toho Škoda Auto oznámila návrat do Kazachstánu, kde nabídne modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq, montované lokálně ve městě Kostanaj.
Jasně definované cíle udržitelného rozvoje jako součást firemní strategie
Škoda Auto dosáhla v roce 2023 také značného pokroku v oblasti udržitelného rozvoje. V únoru 2023 rozšířila automobilka v závodě v indické Púně fotovoltaický systém, který nyní ročně vyrobí až 26,6 GWh elektrického proudu, a dokáže tak pokrýt až 30 procent spotřeby elektřiny v areálu. Na podzim 2023 firma nainstalovala solární elektrárnu na střechu hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Panely na ploše přes 10 000 metrů čtverečních vyrobí ročně více než 2 GWh čisté energie. Teplárna dodavatele energií ŠKO–ENERGO navíc oznámila spuštění projektu na přechod z uhlí na 100procentní využití biomasy. Celkově se společnosti Škoda Auto podařilo v roce 2023 v porovnání s výchozím rokem 2010 snížit dopad českých závodů na životní prostředí o 56,4 % ve všech pěti sledovaných kategoriích, mezi které patří spotřeba vody, spotřeba energie, emise CO2, množství odpadů a emise těkavých látek. Společnost se zaměřuje na co nejmenší dopad svých obchodních aktivit v celém hodnotovém řetězci a na další prosazování principů oběhového hospodářství. Do roku 2030 plánuje automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech svých závodech v České republice a Indii.
Výhled na další období: Zahájení nástupu elektromobilů
Koncem roku 2024 spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou vozu Škoda Elroq. Česká automobilka tímto krokem rozšíří své elektrické portfolio o automobil z důležitého segmentu kompaktních SUV. Elroq bude prvním elektrickým modelem značky Škoda, který se ponese v novém designovém jazyku Modern Solid a významně posune vzhled plně elektrických modelů.
Vedle toho Škoda právě dnes odhalila studii dalšího elektromobilu. Malé městské SUV Škoda Epiq s plánovaným představením v roce 2025 a s dostupnou cenovkou kolem 25 000 eur otevře strategicky důležitý segment malých elektrických SUV. Do pokračující transformace směrem k elektrické mobilitě automobilka v nadcházejících letech investuje miliardy eur.