Úložiště energie jako příklad cirkulární ekonomiky
Trakční akumulátory z elektricky poháněných vozidel skýtají významný obchodní potenciál. Navzdory rychle se zdokonalující konstrukci a záruce na minimální kapacitu článků 70 % po dobu 8 let nebo 160 000 kilometrů, postupně dochází ke snížení schopnosti uchovávat energii pro pohon v elektromobilu. V tu chvíli se nabízí další využití akumulátorů jako zdroje pro uložení energie z obnovitelných zdrojů, například z fotovoltaických panelů nebo na místech, kde distribuční síť nemá dost velkou kapacitu pro rychlé dobíjení elektromobilů.
Úložiště z použitých akumulátorů lze vybudovat například u prodejců automobilky Škoda pro nabíjení elektromobilů, ale rovněž na sídlištích, kde kvůli infrastruktuře není technicky možné postavit běžnou velkokapacitní dobíjecí stanici. Pilotní projekty prokázaly, že kapacita článků ve stacionárních systémech klesá jen asi o 2 % ročně, což prodlužuje životnost akumulátorů až na 15 let. Významně se tak snižuje uhlíková stopa. Teprve potom se baterie v souladu s principy cirkulární ekonomiky ekologicky recykluje a suroviny z ní se znovu použijí pro výrobu nových elektrických článků.
Škoda Auto zrychluje plány v oblasti elektromobility
Škoda Auto plánuje výrazně urychlit uvádění nových ekologických vozů šesti plně elektrickými modely v následujících letech, zároveň se zavázala do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a dalších 700 milionů eur do digitalizace.
Ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábí Škoda Auto bateriové systémy pro plně elektrické vozy na platformě MEB a modely s plug-in hybridním pohonem. Letos v dubnu automobilka oznámila vznik již 500 000. bateriového systému a letos dále rozšíří výrobní kapacity tak, že denně závod opustí 1 500 baterií pro elektromobily a 800 pro dobíjecí hybridy.
S rychle rostoucím podílem bateriových vozů proto poroste význam druhotného využití trakčních akumulátorů, ale i dalších souvisejících služeb.
Partnerství s velkým potenciálem
Škoda X se pod svým dosavadním názvem Škoda Auto DigiLab dlouhodobě zaměřovala na inovativní řešení v oblasti udržitelné mobility a její další směřování se v souvislosti s novým názvem Škoda X od června 2023 orientuje z převážně vývojového prostředí k využití nových technologií v každodenním životě. ČEZ ESCO disponuje silným know-how v oblasti energetiky a obě strany od vzájemné kooperace očekávají zlepšení služeb zákazníkům a hledání nových příležitostí, jaké skýtá elektromobilita a digitalizace.